Denken in beelden: uitdaging en oplossing
 
Beelddenker, en dan...?

Beelddenken betekent dat je in beelden (plaatjes, filmpjes, gezichten etc.) denkt (in plaats van horen of zien van woorden) en dat je vaak gebruik maakt van creatieve en beeldende talenten. Onderdelen die gewaardeerd worden in het onderwijs zijn soms minder goed ontwikkeld. Misschien heb je moeite met leren, impulsief gedrag, weinig tijdsbesef, problemen met lezen of spellen of andere leerproblemen. Dan kun je bij mij terecht.

In onze maatschappij hechten we veel waarde aan zaken als taal, geduld en op tijd komen. Je kan veel compenseren, maar moet ook accepteren dat je nu eenmaal anders denkt en reageert! En.... wie bepaalt wat goed is?


Mogelijke gevolgen van beelddenken (verschilt per kind) op het gebied van:
•Woorden (taal); mogelijk dyslexie
•Nummers, probleem met rekenen en automatiseren
•Slechte planning en weinig tijdsbesef
•Denken vanuit totaalbeeld
•Details over het hoofd zien
•Primair denken



Woorden (taal); mogelijk dyslexie
Beelddenkers zien letters als losse plaatjes. “De letters zijn bijna allemaal hetzelfde want b = d = p = q”. Klanken worden daarom niet op juiste wijze aan deze letters gekoppeld. Als beelddenkers lezen, slaan ze vaak woorden over die niets toevoegen aan de betekenis: de, het, dat, hulpwerkwoorden enz. Als ze stil lezen, kunnen ze dus heel snel lezen. Hardop lezen is lastiger.

Moeite met taal? Na de training ‘Ik leer anders’ kan je bijna altijd direct sneller hardop lezen (1 of 2 AVI-niveaus). De spelling van woorden (dictee) leer je onthouden via woordbeelden.


Nummers, probleem met rekenen en automatiseren
Cijfers zijn abstract, dat maakt rekenen moeilijk. Of beelddenkers blinken juist uit in rekenen, doordat ze het zien als puzzelen! Veel beelddenkers leren fonetisch (op klank). Vijfentwintig, je hoort eerst de vijf en dan pas de twee. Toch schrijf je 2-5. Cijfers staan bij beelddenkers vaak niet achter elkaar, het zijn losse plaatjes. 28 klinkt hoger dan 30 (30 is een drie met een nul, drie dus).

Leren rekenen gaat makkelijker met behulp van het cijferveld (totaalbeeld). Tafels leer je visueel opslaan met deze leermethode. Ook met breuken kan ik helpen.  


Slechte planning en weinig tijdsbesef
Beelddenkers staan bekend om chaos! Bij beelddenkers draait de interne klok soms snel (of juist langzaam). Daarom worden er onmogelijk veel zaken op een dag gepland. Of worden taken tegelijkertijd uitgevoerd. Dit kan zeer uitputtend zijn. 

Werken met visuele planborden, taken afbakenen en een heldere dagindeling kan je de nodige rust opleveren. Een duidelijke structuur helpt je als beelddenker. 

Tijdens de training ‘Ik leer anders’ leer je klokkijken.

                                                                Volgende Uitdagingen_2.htmlUitdagingen_2.htmlshapeimage_2_link_0



   Wat ik hoor, vergeet ik.
    Wat ik zie, onthoud ik.
     Wat ik doe, dat weet ik.