Leuke uitdagingen en oplossingen
 

Vervolg mogelijke gevolgen van beelddenken:


Denken vanuit totaalbeeld
Een niet-beelddenker verzamelt informatie en plakt dat aan elkaar. Een beelddenker kijkt naar de stof of werkelijkheid vanuit een totaalbeeld. Hoe past dat wat je op dat moment leert daarin? Je zoekt naar overeenkomsten en samenhang in het geheel om alles te leren kennen en onthouden. In het onderwijs wordt informatie altijd in deeltjes opgebouwd: een voor jou lastige opgave. De samenhang in de lessen is niet gelijk duidelijk. 

Je kan jezelf aanleren om eerst het totaalbeeld te overzien (samenvatting van hoofdstuk of boek lezen, tijdslijn maken, wereldkaart - zoals bij het Jeugdjournaal-, alfabet, cijferveld), en zo de lesstof beter in te passen in wat je al weet. 

Details over het hoofd zien
Een beelddenker ziet het totaal en heeft weinig oog voor details en verschillen. Dat is af en toe lastig.

Maak daarom gebruik van computers, spellings-check en controle door derden.

Primair denken
Direct een behoefte willen vervullen leidt tot impulsief gedrag. Het is moeilijk om geduld op te brengen. Al je wensen moeten zo snel mogelijk vervuld te worden. Denk aan een glas limonade. Uitgestelde behoeftebevrediging zegt een beelddenker niets. Dit kan voor ouders en leerkrachten lastig zijn. Soms helpt het om in te spelen op het gevoel van de beelddenker of een afleiding te bedenken.

Stel jezelf eens voor het het zou zijn als... Je kan je in de ander verplaatsen om te zien hoe dat zou zijn. Je overdenkt de situatie en bedenkt de mogelijke gevolgen. 

 Vorige                                                       Volgende  Uitdagingen_1.htmlInformatie_beelddenken.htmlUitdagingen_1.htmlInformatie_beelddenken.htmlshapeimage_2_link_0shapeimage_2_link_1